Prestisje og anerkjennelse for senterets tidsskrift

Nordic Journal of Digital Literacy er en vitenskapelig publiseringskanal i form av en periodika, som siden 2010 utkommer kvartalsvis som en ren elektronisk, open access publikasjon. Publikasjonen er en videreføring av tidsskriftet Digital kompetanse som utkom i papirutgave fra 2006-2009.
Det er i dag ingen andre tidsskrift i kategorien pedagogikk og utdanning med tilhørighet i Norge eller Skandinavia som ligger på dette nivået.
Vitenskapelige kanaler er tidsskrift, serier og forlag som er vurdert til å oppfylle kriterier gitt av UHR (Universitets- og høgskolerådet), og har en viktig rolle for forskningsformidling. UHR deler de vitenskapelige kanalene i to grupper, henholdsvis ordinære publiseringskanaler (nivå 1), og kanaler med høyest internasjonal prestisje (nivå 2). Denne inndelingen benyttes i Kunnskapsdepartementets finansieringsmodell for forskningsinstitusjoner.
Publisering av vitenskapelige artikler i periodika, monografier og antologier gir uttelling for forfattere tilknyttet akademiske institusjoner i form av publikasjonspoeng. Institusjonene registrerer og melder hvert år inn publikasjoner fra foregående år, og disse publikasjonspoengene gir så uttelling i form av økonomiske tilskudd til institusjonen fra Kunnskapsdepartementet.
Siden oppstarten i 2006 har tidsskriftet Digital kompetanse vært vurdert av Universitets- og høgskolerådet til å være på vitenskapelig nivå 1. Dette betyr at hver artikkel gir 1 publikasjonspoeng. Dersom det er flere forfattere på en artikkel, deles dette ene poenget på antall forfattere. Dersom forfatterne tilhører ulike institusjoner, fordeles det økonomiske tilskuddet tilsvarende. I 2011 ble det utbetalt 34.000,- per publikasjonspoeng. Det vil i praksis si at institusjonen der forfatteren(e) av en artikkel i tidsskriftet Nordic Journal of Digital Literacy har tilhørighet, får et tilskudd på 34.000,- kroner totalt. Dersom artikkelen har flere forfattere, og disse tilhører ulike institusjoner, blir midlene fordelt på antall representerte institusjoner.
Konsekvensene av en oppgradering til nivå 2, er en økning i antall publiseringspoeng og dermed finansielle midler, til forfattere og institusjoner. For fagfellevurderte artikler i Nordic Journal of Digital Literacy vil forfattere nå få totalt 3 poeng for hver artikkel, noe som betyr en tredobling i forhold til tidligere.
Til alle våre bidragsytere og til redaksjonen - takk for uvurderlig innsats!
Mer om tidsskriftet her.
Nyhetsbrev
Velg nyhetsbrevene du ønsker å melde deg på