Jump to navigation

User menu

  • Om oss
  • Kontakt oss
  • in English
Hjem
  • Hjem
  • Barnehage
  • Skole
  • Lærerutdanning

Prestisje og anerkjennelse for senterets tidsskrift

Publisert: 12. april 2012
Sist oppdatert: 01. oktober 2012
Det er stor prestisje og anerkjennelse av redaksjonens arbeid at UHR nå har oppjustert tidsskriftet Nordic Journal of Digital Literacy til vitenskapelig nivå 2.

Nordic Journal of Digital Literacy er en vitenskapelig publiseringskanal i form av en periodika, som siden 2010 utkommer kvartalsvis som en ren elektronisk, open access publikasjon.  Publikasjonen er en videreføring av tidsskriftet Digital kompetanse som utkom i papirutgave fra 2006-2009.

Det er i dag ingen andre tidsskrift i kategorien pedagogikk og utdanning med tilhørighet i Norge eller Skandinavia som ligger på dette nivået.
Vitenskapelige kanaler er tidsskrift, serier og forlag som er vurdert til å oppfylle kriterier gitt av UHR (Universitets- og høgskolerådet), og har en viktig rolle for forskningsformidling. UHR deler de vitenskapelige kanalene i to grupper, henholdsvis ordinære publiseringskanaler (nivå 1), og kanaler med høyest internasjonal prestisje (nivå 2). Denne inndelingen benyttes i Kunnskapsdepartementets finansieringsmodell for forskningsinstitusjoner.

Publisering av vitenskapelige artikler i periodika, monografier og antologier gir uttelling for forfattere tilknyttet akademiske institusjoner i form av publikasjonspoeng. Institusjonene registrerer og melder hvert år inn publikasjoner fra foregående år, og disse publikasjonspoengene gir så uttelling i form av økonomiske tilskudd til institusjonen fra Kunnskapsdepartementet.

Siden oppstarten i 2006 har tidsskriftet Digital kompetanse vært vurdert av Universitets- og høgskolerådet til å være på vitenskapelig nivå 1. Dette betyr at hver artikkel gir 1 publikasjonspoeng. Dersom det er flere forfattere på en artikkel, deles dette ene poenget på antall forfattere. Dersom forfatterne tilhører ulike institusjoner, fordeles det økonomiske tilskuddet tilsvarende. I 2011 ble det utbetalt 34.000,- per publikasjonspoeng. Det vil i praksis si at institusjonen der forfatteren(e) av en artikkel i tidsskriftet Nordic Journal of Digital Literacy har tilhørighet, får et tilskudd på 34.000,- kroner totalt. Dersom artikkelen har flere forfattere, og disse tilhører ulike institusjoner, blir midlene fordelt på antall representerte institusjoner.

Konsekvensene av en oppgradering til nivå 2, er en økning i antall publiseringspoeng og dermed finansielle midler, til forfattere og institusjoner. For fagfellevurderte artikler i Nordic Journal of Digital Literacy vil forfattere nå få totalt 3 poeng for hver artikkel, noe som betyr en tredobling i forhold til tidligere.

Til alle våre bidragsytere og til redaksjonen - takk for uvurderlig innsats!
Mer om tidsskriftet her.

Del med andre
Del på Facebook
Del på e-post
Del på LinkedIn
Del på Twitter

Last ned

Last ned innholdet

Prestisje og anerkjennelse for senterets tidsskrift - PDF Prestisje og anerkjennelse for senterets tidsskrift - Word Prestisje og anerkjennelse for senterets tidsskrift - Epub

Nyhetsbrev

Velg nyhetsbrevene du ønsker å melde deg på

Siste artikler

Lanserer nytt verktøy for å rekruttere lærebedrifter

19.12.17

1. januar fusjonerer senteret og Utdanningsdirektoratet

15.12.17

Hva er profesjonsfaglig digital kompetanse?

11.12.17
Vis alle artikler

Kontakt oss
Om oss
Personvernerklæring
Arkiv
Ansatte

Webredaksjon

Webredaktør: Marie Smedsrød

Våre tjenester

  • DelRett.no
  • Den virtuelle matematikkskolen
  • Du bestemmer
  • eTwinning
  • Feide i skolen
  • IKT i praksis
  • IKT-drift i skolen (FITS)
  • iktplan.no
  • Personvernskolen.no
  • Standardisering
  • Utdanning.no
Senterets aktiviteter
Finn ressurs

Tema

  • Utvikling og ledelse
  • Digital kompetanse og dømmekraft
  • Innovativ bruk av IKT
  • IKT-tjenester og standardisering
  • Personvern og informasjonssikkerhet
  • Forskning og undersøkelser
  • Utdannings- og yrkesvalg

Prosjekter

  • Kartlegging av digital kompetanse og læringsutbytte
  • MatematikkMOOC
  • MatematikkMOOC - videreutdanning for lærere
  • ProgrammeringsMOOC
  • Veilederforum.no

Tjenester

  • DelRett.no
  • Den virtuelle matematikkskolen
  • Du bestemmer
  • eTwinning
  • Feide i skolen
  • IKT i praksis
  • IKT-drift i skolen (FITS)
  • iktplan.no
  • Personvernskolen.no
  • Standardisering
  • Utdanning.no

Ressurser

  • Eksterne lenker
  • Rapporter
  • Veiledninger
  • Filmer